Jak na údržbu svého plechového miláčka?

Jak na údržbu svého plechového miláčka?
Nevíte, jak na údržbu svého plechového miláčka? Dáme vám pár tipů, jak auto umýt a ošetřit.

Když se řekne údržba auta, většina řidičů přijede k myčce aut, zvolí si ze široké nabídky určitý program, nechá auto umýt, případně i navoskovat. Poté ještě možná zajede k vysavači, kde vysaje, vytřepe rohožky, trochu vyleští palubní desku a je hotovo. Výsledek asi nic moc, ale naše hlava nám říká: „Chvíli to zase vydrží. Něco jsem pro to udělal. “ To však nebude náš případ. Pojďme udělat pro svého plechového miláčka trochu víc a věnujme se mu ručně, i když nás to bude stát trochu času a úsilí. Na druhou stranu použijeme prostředky, které nám tu práci ulehčí.

Servis vozidla.

Servisní záležitosti doporučujeme provádět vždy před mytím vozidla. Sami si můžeme zkontrolovat a doplnit stav chladící kapaliny v chladiči, stav náplně do ostřikovače, hladinu oleje a tlak v pneumatikách. Složitější servisní úkony necháme na odborném servisu.

Mytí karoserie a podvozku.

Jedna z možností je použití vysokotlakého mytí (wapky). Je to celkově šetrnější, levnější, neničí se tolik struktura laku a je to především ekologičtější. Myjeme od vrchu směrem dolů, postupně skla, karoserii, kola, spodek vozidla a podběhy.

Druhou možností je ruční mytí. Oblíbenou pomůckou je při tom pěnová houba, kterou však rozhodně nedoporučujeme. Na rovném povrchu karoserie se totiž přichycují drobná zrníčka prachu a další miniaturní nečistoty, které při pohybech houby vytváří drobné mikro škrábance. Lepším řešením je utěrka z mikrovlákna nebo střapatá mycí rukavice, které špínu vsáknou dovnitř a laku se tak dotýkají pouze šetrná mikrovlákna. Rukavici nebo utěrku je samozřejmě nutné pravidelně proplachovat. Při běžném ručním mytí je optimální použít dva kbelíky. V prvním z nich vždy vymácháme žínku od nejhrubších nečistot, ve druhém s šamponem ji propláchneme od těch jemnějších. Tak se efektivně zbavíme všech drobných zrníček prachu, které škrábou lak.

Na mytí nepoužívejme kuchyňské saponáty, sice účinně odstraňují nečistoty, ale zbavují také karoserii zbytků ochranného vosku, který naopak chceme zachovat. Použijeme kvalitní autošampóny, mnohé z nich obsahují i vosk. Nezapomeňme vystříkat vodou i podběhy a spodek auta a odstranit tak bláto, vlhké listí a další případné nečistoty. To vše může autu škodit nebo držet vlhkost, která působí korozi. Připomeňme také vnitřní okraje dveří, víko kufru a podobná zákoutí, která je třeba vyčistit samostatně, protože jsou při mytí karoserie skryty. Po umytí karoserie přichází na řadu okna. Na okna je nejlépe použít čistič oken s rozprašovačem.

Sušení a leštění.

Po umytí šampónem a opláchnutí čistou vodou zůstanou na povrchu karoserie kapky. Ve vodě z běžného kohoutku je mnoho minerálů, díky nimž zaschlé kapky zanechávají okem viditelné skvrny. Je lepší povrch setřít jelenicí nebo hadříkem z mikrovlákna. Nezapomeňme jelenici poté řádně vymáchat a nechat uschnout.

Po dokonalém uschnutí se vrhneme na lak karoserie a provedeme případné opravy laku odstraňovačem škrábanců nebo větší poškození korekční sadou. Pak dočistíme zbylé skvrny. Můžeme použít starý osvědčený tip – vezměme na leštění staré noviny. Na doleštění karoserie použijeme nejlépe tekutý vosk, nekvalitní leštěnky se špatně dolešťují. Při leštění postupujeme od vrchu dolů k prahům vodorovným stíráním a doleštěním. Voskování auta je sice poměrně pracné, ale stojí za to. Přidá totiž další ochrannou vrstvu laku auta a navíc umytému autu dodá větší lesk. Vosk zacelí i drobné trhlinky a vznikne ochranný film s dlouhodobou účinností. Venkovní plasty ošetříme sprejem.

Kola a pneumatiky.

Jak již bylo uvedeno na začátku, měli bychom mít již správný tlak v pneumatikách, správné hodnoty tlaků obvykle najdeme na víčku u nádrže na benzín. Vyleštíme starým hadříkem nebo kartáčem jen plechové či hliníkové části kola a ošetříme sprejem. Na pneumatiky můžeme použít oživovač pneu, který  dodá dokonalý lesk a ochrání gumu.

Čištění interiéru.

Než se pustíme do samotného čištění interiéru, vyneseme z auta všechny věci, které máme na sedačkách, v kapsách dveří a sedaček, v kufru a přihrádce palubní desky. Jednak nám věci nebudou při úklidu překážet a možná zjistíme, že spoustu věcí vozíme v autě úplně zbytečně. Z auta vyndáme také všechny koberečky, samozřejmě i vanu z kufru, pokud jí tam máme.

Interiér důkladně celý vyluxujeme vysavačem s příslušným nástavcem. Při luxování interiéru se neobejdeme bez výkonného vysavače. Čím vyšší bude sací výkon, tím lépe a spolehlivěji nepořádek odstraní. Ideální je mít sadu malých nástavců, které pomohou dostat se do úzkých prostor pod sedačkami či odstranit chlupy od domácích mazlíčků.

Poté vyčistíme sedačky vozidla, můžeme použít sprej na čištění sedaček. Na kožené sedačky použijeme speciální přípravek na ošetření kůží. Po vyčištění textilních a kožených částí je na řadě omytí a vyleštění všech plastů a gumových povrchů. Velkou plastovou plochou je palubní deska, dále otřeme plastové výplně dveří, středový tunel, obložení sloupů a kufru. Dle zašpinění doporučujeme prvně umýt teplou vodou a hadříkem nebo jen vlhčeným ubrouskem, poté je dobré použít sprej na vnitřní plasty, který nastříkáme a přetřeme suchým čistým hadříkem nebo použijeme speciální krém na plasty. Gumové těsnění, gumové koberečky a pedály si zaslouží omytí také. Vyleštíme také vnitřní části oken a zrcátek, nejlépe mikrovlnným hadříkem nebo obyčejnými novinami. Na závěr doporučujeme ošetření gumového těsnění rámů dveří. Můžeme také pomocí spreje WD-40 provést prostříknutí pantů dveří, pantů případně pátých dveří, poklopu víka motoru, závitu antény či víčka u nádrže.

Koberečky, které jsme si před úklidem interiéru vozu vytáhli ven, důkladně vyklepeme a vysajeme. Jsou-li gumové, omyjeme je vodou, u textilních opět použijeme vysavač. Nezapomeňme očistit obě strany. Interiér auta necháme vyschnout, teprve pak do něj vrátíme koberečky a do kapes a přihrádek všechny důležité věci.

Vůně do auta.

Po vyčištění interiéru můžeme vůz provonit vůní nebo parfémem, kterých je nespočetné množství, jak papírových, tak gelových nebo tekutých. Samostatnou kapitolou jsou aromaterapie pro auto.

Kontrola.

Na závěr provedeme kontrolu stavu povinné výbavy, tj. obsahu lékárničkyvýstražný trojúhelník, rezervní pneu, tažné lanovýstražnou vestu. Dobré je mít ve vozidle také základní nářadí jako klíč na kolasvítilnu a třeba malou sadu nářadí. Nyní ještě můžeme udělat celkovou pohledovou kontrolu na vozidle. Pokud parkujeme v garáži, necháme pootevřené okno, aby se interiér vozidla provzdušnil, případně použijeme přípravek na vysoušení interiérů. Nenechávejme vozidlo úplně uzavřené.

Přejeme vám spousty najetých kilometrů a šťastnou cestu ve vašem vyleštěném miláčkovi.

Odeslat článek známému   Vytisknout